72

Referenties

Cliënten aan het woord

Uiteraard kunnen cliënten het beste zelf vertellen hoe zij de coaching bij Toonkracht ervaren!

Tenzij de cliënt zelf bepaalt om zijn of haar naam in zijn referentie te vermelden, zijn onderstaande referenties anoniem. 

Referenties van orkesten voor wie ik regelmatig werkzaam ben, zijn op aanvraag te verkrijgen.

Ben je geïnteresseerd en nieuwsgierig geraakt? Neem dan gerust contact met mij op.

Hoornist

Mijn naam is Laurens Woudenberg en ik ben als solohoornist werkzaam bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Deze functie had ik zonder de coaching van Monica niet gekregen. Daarom wil ik mijn goede ervaringen met Monica graag met u delen.

Alt-violist

Toen ik voor het eerst bij Monica kwam was ik 10 jaar solo- altviolist bij Holland Symfonia en hield ik mij intensief met kamermuziek bezig. Gedurende de ganse tijd heb ik mij verder ontwikkeld als altviolist. Echter had ik vaak, door concentratieverlies op cruciale momenten en een te kritische zelfbeoordeling, een ervaring van onderprestatie en een gevoel van afstand tot de muziek.

Bas Trombonist

Na diverse (in meer of mindere mate succesvolle) audities, had ik de vurige wens om een auditie te kunnen spelen, waarbij de spanning mijn lichaam en geest (en dus het klinkend resultaat) niet in een wurggreep zouden hebben.

Cellist

Monica heeft een grote kennis van groepsdynamiek in een orkest. Van daaruit kreeg ik inzicht in mijn functioneren, hoe ik er op een andere wijze naar te kijken. Situaties die ik eerder stressvol vond kan ik nu rustiger ondergaan. Haar empathisch vermogen waardeer ik enorm. Arjen Uittenbogaard cellist RFO

Violist

Ik was altijd zeer bewust van alles om me heen op het podium, maar vanuit een plek buiten mijzelf. Waardoor ik mijzelf verloor, niet durfde te vertrouwen, niet meer optimaal kon functioneren en ook enorme spanning ervoer.

Trompettist

Na deze sessies kan ik concluderen dat door middel van de geboden oefeningen, aandachtstraining en gesprekken er letterlijk meer ruimte, adem, rust en energie in mijn leven en daardoor ook in mijn trompetspel is gekomen.

Hoornist

Tijdens concerten van mijn orkest merkte ik dat ik soms niet meer tot de essentie kwam: musiceren. Ik werd te zeer in beslag genomen door het in toom houden van mijn fysieke reactie (stress, hoge hartslag). Ook hield ik me bezig met wat anderen van mijn spel dachten.

Violist

Toen ik voor het eerst bij Monica kwam had ik op persoonlijk vlak net het een en ander meegemaakt. Tijdens de voorbereiding voor de auditie vond ik ongelofelijk veel kracht in het duidelijke kader en de oefeningen die we deden.

Trompettist

Er is een groter bewustzijn ontstaan door de tastzin te verleggen, waardoor ik me minder fixeer op zaken die me eigenlijk afhouden van het vrij musiceren zoals bijvoorbeeld onzekerheid, het verstorende denken en in zekere zin ook faalangst.

Violist

Monica leert je muziek maken terwijl je je gehele lichaam bewust bent. De focus op de technische problemen vervalt waardoor de muziek gaat klinken.

Hoornist

Ik wist niet wat ik kon verwachten, maar ik verwachtte veel. Dit vanwege enthousiaste verhalen van collega’s. De reden dat ik me had aangemeld voor deze coaching was mijn wil om een betere hoornist te worden en beter in het orkest te kunnen functioneren.

Alt- Violist

Monica heeft mij als musicus in voorbereiding op proefspelen geholpen om los te komen van het instrument.

Trompettist

Ik heb ervaren dat Monica het vermogen heeft om opmerkelijk snel de essentie te komen. Het inzicht wat daardoor ontstaat geeft mijn de mogelijkheid te werken aan waar het echt om gaat.

Cellist

Om zo mezelf tegen te komen en me bij Monica heel veilig en vertrouwd te voelen, heeft me erg veel goed gedaan.

Fluitist

Door de coaching met Monica weet ik weer hoe ik het raam open moet zetten en wellicht sloop ik het er een dezer dagen wel helemaal uit!

Violist

Ik heb de sessies met Monica als zeer bijzonder en waardevol ervaren. Als een soort therapie met mijn viool.

Fluitist

De coaching kwam op een heel goed moment en maakte dat ik meer bewust werd van bepaalde dilemma’s. Monica weet je ongemerkt te leiden en heeft een ijzersterke intuïtie.

Alt- Violist

Ik heb het als heel nuttig ervaren om met Monica bezig te zijn met de podiumbewustzijnstraining. Het was heel prettig om orkest en kamermuziekspel van compleet andere invalshoeken te bekijken.

Violist

Deze coaching heeft mij heel veel gegeven. Mijn gehele speelmanier is hierdoor beïnvloed, in de positieve zin. Ik had niet verwacht dat het zo diep op de (in mijn geval, althans) psychologische aspecten van mijn spel zou werken.